Welkom

Welkom op ons blog! Dit blog is gecreëerd voor het vak Kunstzinnige Oriëntatie, wat wij volgen aan de Pabo op Hogeschool Leiden. De opdracht is als volgt:
Er zijn (animatie)films die geschikt zijn als cultureel-kunstzinnige activiteit voor kinderen in de middenbouw/bovenbouw. Wij gaan a.d.h.v. de film 'Finding Nemo' twee kunstdisciplines (vakken) aan de orde stellen en daarvoor gaan we een lespakket ontwerpen. Het lespakket zal gaan bestaan uit een drietal onderdelen; een theorieles vooraf, een kijkwijzer ter plaatse en een praktijkdeel nadien, rondom de gekozen cultureel-kunstzinnige activiteit.

Sjoukje is verantwoordelijk voor het schriftelijk vooronderzoek, Senna richt zich op het beeldend onderzoek, Annemieke maakt de theorieles en de kijkwijzer, en de praktijkopdrachten komen van Maaike.
Als alles volgens de planning loopt zal het deel van Sjoukje en Senna op 22 oktober 2009 afgerond zijn. Het deel van Annemieke en Maaike staat gepland voor 5 november 2009. Op 12 november 2009 staat de presentatie voor onze klas op de kalender.

woensdag 21 oktober 2009

Analyse Scene 'Nemo's Initiation'

Scene 12
Voor het begin van deze scene, zie de volgende site: http://www.youtube.com/watch?v=EJnXIqXI8X8

Gebeurtenissen:

Nemo ligt te slapen. Jacques (garnaal) probeert Nemo te wekken door steentjes te gooien, uiteindelijk lukt dit. Hij zegt Nemo mee te komen. Ze komen bij de vulkaan aan. Drie andere vissen zorgen voor achtergrond muziek (hahoe-wahi-hahohoho) Nemo zwemt naar de top van de vulkaan, onderweg wordt hij gezegend door twee vissen. Bij de top aangekomen verschijnt Gill. Muziek zwelt aan. Bloath krijgt het woord. In ingewikkelde taal en met veel beweging verteld hij wat er aan de hand is, Peach legt het vervolgens kort uit: ‘We willen je bij de club’ Nemo reageert heel positief. Bloath legt hem de eis uit. Hij moet door de zgn. ‘ring van vuur’ zwemmen. De spanning stijgt, de vissen gaan weer zingen (hahoe-wahi-hahohoho) Peach roept: ‘kan het niet anders! Het is nog maar een kind!’ Jacques schreeuwt angstaanjagend. Nemo neemt een aanloop, en….zwemt zo hard door de ‘ring van vuur’ dat hij aan de andere kant tegen Gill aan knalt. Muziek stopt. Nemo krijgt een nieuwe naam van Gill: Haaienhapje. Vervolgens legt Gill zijn ontsnappingsplan uit. Dit wordt ondersteund door het echt weergeven van de gebeurtenissen die Gill verteld. Na afloop van de uitleg is niet iedereen enthousiast over het plan maar toch wordt er mee ingestemd.
Camera:
In deze scène wordt gebruik gemaakt van een kikkerperspectief en een vogelperspectief. Nemo moet door de bubbels van de vulkaan zwemmen. Door de vulkaan van onderaf te zien (kikkerperspectief) lijkt deze heel groot en lijkt het onmogelijk om deze te 'overwinnen'. Nemo wordt juist van bovenaf gezien (vogelperspectief), hierdoor lijkt hij maar klein en nederig in vergelijking met de vulkaan.
De uitleg van Gill’s ontsnappingsplan beleef je door de ogen van een ontsnappende vis. Je ziet wat deze vis ziet.
Verder beleef je deze scene, zoals in zoveel scenes in deze film, als getuige. Niet door de ogen van een specifiek karakter.
Kleur:
De kleuren in deze scène zijn heel opvallend: het is donker, maar toch zijn de vissen en voorwerpen in de kom fel gekleurd. De lichtval in deze scène is veelbetekenend voor de kleurbeleving.
Muziek:
De muzikale ondersteuning is in deze scène belangrijk. Eerst wordt de spanning gecreëerd als Nemo naar de top van de vulkaan zwemt. Als Bloath de ‘ring van vuur’ aankondigt echoot zijn stem. Muziek zwelt weer aan, spanning stijgt. Zodra Nemo door de bubbels gezwommen is, stopt de muziek abrupt. Dit neemt in een keer de spanning weg en geeft het een komische twist. Als Gill zijn ontsnappingsplan uitlegt hoor je muziek in de sfeer van ‘Mission Impossible’. Deze muziekstijl zal door veel mensen herkend worden. Dit zorgt ervoor dat je snapt dat er een sprake is van een spannend plannetje.

1 opmerking: