Welkom

Welkom op ons blog! Dit blog is gecreƫerd voor het vak Kunstzinnige Oriƫntatie, wat wij volgen aan de Pabo op Hogeschool Leiden. De opdracht is als volgt:
Er zijn (animatie)films die geschikt zijn als cultureel-kunstzinnige activiteit voor kinderen in de middenbouw/bovenbouw. Wij gaan a.d.h.v. de film 'Finding Nemo' twee kunstdisciplines (vakken) aan de orde stellen en daarvoor gaan we een lespakket ontwerpen. Het lespakket zal gaan bestaan uit een drietal onderdelen; een theorieles vooraf, een kijkwijzer ter plaatse en een praktijkdeel nadien, rondom de gekozen cultureel-kunstzinnige activiteit.

Sjoukje is verantwoordelijk voor het schriftelijk vooronderzoek, Senna richt zich op het beeldend onderzoek, Annemieke maakt de theorieles en de kijkwijzer, en de praktijkopdrachten komen van Maaike.
Als alles volgens de planning loopt zal het deel van Sjoukje en Senna op 22 oktober 2009 afgerond zijn. Het deel van Annemieke en Maaike staat gepland voor 5 november 2009. Op 12 november 2009 staat de presentatie voor onze klas op de kalender.

donderdag 15 oktober 2009

Beeldend Onderzoek Kleur

In de film komen scenes voor waarin maar drie of vier kleuren zijn gebruikt. Maar voor het grootste gedeelte van de film worden blauw- en groentinten gebruikt. Dit omdat het verhaal vooral plaatsvind in een onderwaterwereld. De koralen en vissen hebben veel verschillende kleuren, waaronder roze, paars, groen, geel, blauw, oranje en rood. Deze sprekende kleuren versterken de sfeer in de film.

Zodra Marlin en Dory met Bruce (haai) mee gaan wordt de omgeving donkerder. De kleurbeleving veranderd: er is nu sprake van sombere kleuren. Het vage groen geeft een koele kleurtemperatuur. Hierdoor krijg je als kijker al een sinister beeld van de situatie; wat gaat er gebeuren? Deze spanning wordt niet ondersteund door muziek of een 'enge' dialoog. De fleurige, warmere kleuren van Marlin en Dory vallen hier ook sterk op. Zie het volgende filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=ea6yjT65wSQ


Nigel (de pelikaan) heeft een wittere nek en is sterker gekleurd dan zijn soortgenoten. Hierdoor kun je hem herkennen zodra hij zich onder hen bevindt. Hier is dus met kleurnuance gewerkt, de pelikanen hebben veel tinten uit dezelfde kleurfamilie.

1 opmerking:

  1. Gebruik de juiste termen voor beeldaspecten: kleurfunctie of kleurtemperatuur?

    BeantwoordenVerwijderen