Welkom

Welkom op ons blog! Dit blog is gecreëerd voor het vak Kunstzinnige Oriëntatie, wat wij volgen aan de Pabo op Hogeschool Leiden. De opdracht is als volgt:
Er zijn (animatie)films die geschikt zijn als cultureel-kunstzinnige activiteit voor kinderen in de middenbouw/bovenbouw. Wij gaan a.d.h.v. de film 'Finding Nemo' twee kunstdisciplines (vakken) aan de orde stellen en daarvoor gaan we een lespakket ontwerpen. Het lespakket zal gaan bestaan uit een drietal onderdelen; een theorieles vooraf, een kijkwijzer ter plaatse en een praktijkdeel nadien, rondom de gekozen cultureel-kunstzinnige activiteit.

Sjoukje is verantwoordelijk voor het schriftelijk vooronderzoek, Senna richt zich op het beeldend onderzoek, Annemieke maakt de theorieles en de kijkwijzer, en de praktijkopdrachten komen van Maaike.
Als alles volgens de planning loopt zal het deel van Sjoukje en Senna op 22 oktober 2009 afgerond zijn. Het deel van Annemieke en Maaike staat gepland voor 5 november 2009. Op 12 november 2009 staat de presentatie voor onze klas op de kalender.

dinsdag 6 oktober 2009

Eventuele keuze film Annemieke

Ik moet Happy Feet nog kijken. Ik heb ´m donderdag van Maaike meegekregen. Ik was ook wel enthousiast over Nemo (na het kijken van de film). Ik was al een beetje bezig met de kijkwijzer. Er zitten ook veel verschillende (camara)standpunten in en de structuur van de beesten en objecten zijn ook levensecht. Ook in Nemo zit er verschillende boodschappen in: "liefde maakt sterk"/"samen ben je sterk"/"je moet niet te snel een oordeel over iemand hebben;hij kan heel anders zijn als je hem leert kennen". Ik denk dus dat wat deze punten betreft de 2 films niet veel van elkaar verschillen.We moeten gewoon even kijken wat we er mee kunnen en wat Guido er dinsdag over zegt. Ik denk dat het niet de bedoeling is dat we het dansje dat op de DVD van Happy Feet staat kopieeren (alhoewel het wel erg leuk klinkt).
Bij Nemo kunnen we een onderwaterwereld laten maken of een vis (met veel structuur erin/op) met een bepaald karakter laten ontwerpen (uiterlijk en karakter moet bijelkaar passen). Je zou daarnaast een muziekles kunnen geven met een liedje maken m.b.v. flessen gevuld met water en evt nog tekst erbij maken (zingen).
Bij Happy Feet misschien de ideale wereld laten maken (tekenen/schilderen?) en dan dat dansje (een beetje aangepast met eigen ideeën) als les daarnaast. We kunnen ook een muziekles geven met een 'strijdlied' voor een beter milieu (kinderen moeten zelf een lied maken, of we moeten het samen en met hulp van docent doen).Dit is mijn 1e brainwave want ik moet 'm nog kijken natuurlijk.

Groetjes, Annemieke

1 opmerking:

  1. Leuke ideeën Annemiek! Snel uit je mouw geschud! Vooral dat strijdlied voor een beter milieu is goed bedacht, dat maakt de kinderen namelijk erg betrokken. Ze kunnen kostuums maken waarin ze zich zelf (karakters) verbeelden als vissen of zoiets. Of dansen als vissen.. hoe ziet dat eruit? Dat is meteen een goed beeldend probleem. Maar laat het afhangen van wat er uit het schriftelijk onderzoek en de theorieles naar voren komt.

    BeantwoordenVerwijderen