Welkom

Welkom op ons blog! Dit blog is gecreëerd voor het vak Kunstzinnige Oriëntatie, wat wij volgen aan de Pabo op Hogeschool Leiden. De opdracht is als volgt:
Er zijn (animatie)films die geschikt zijn als cultureel-kunstzinnige activiteit voor kinderen in de middenbouw/bovenbouw. Wij gaan a.d.h.v. de film 'Finding Nemo' twee kunstdisciplines (vakken) aan de orde stellen en daarvoor gaan we een lespakket ontwerpen. Het lespakket zal gaan bestaan uit een drietal onderdelen; een theorieles vooraf, een kijkwijzer ter plaatse en een praktijkdeel nadien, rondom de gekozen cultureel-kunstzinnige activiteit.

Sjoukje is verantwoordelijk voor het schriftelijk vooronderzoek, Senna richt zich op het beeldend onderzoek, Annemieke maakt de theorieles en de kijkwijzer, en de praktijkopdrachten komen van Maaike.
Als alles volgens de planning loopt zal het deel van Sjoukje en Senna op 22 oktober 2009 afgerond zijn. Het deel van Annemieke en Maaike staat gepland voor 5 november 2009. Op 12 november 2009 staat de presentatie voor onze klas op de kalender.

woensdag 7 oktober 2009

Onderzoek

Het creëren van een onderwaterwereld:
De makers hebben veel aandacht besteedt aan het creëren van een onderwater-illusie. Ze wilden de wereld realistisch over laten komen. Om dit te realiseren hebben de makers veel onderzoek gedaan. Ze zijn begonnen met het zelf kijken; ze gingen duiken om met eigen ogen te zien hoe alles er onder water uit ziet. Vervolgens zijn ze begonnen met 'My First Ocean'. Deze probeerden ze zo realistisch mogelijk te later lijken. (zie afbeelding rechts, voor vergroting: dubbel klik op de afbeelding) Ze waren nog niet tevreden over het resultaat. De afzonderlijke onderwaterelementen, zoals lichtval en beweging, lukten wel, maar ze kregen er geen goede samenhang in. Toen hebben ze bovenwateropnamen en onderwateropnamen gemaakt van eenzelfde handelingen. Vervolgens gingen ze deze letterlijk na proberen te maken. Dit lukte goed. Het was niet meer te zien welke beelden nagemaakt waren en welke het origineel. (zie afbeelding links) Boven is het origineel, onder de nagemaakte.
------Ik vermoed dat dit te breed is, niet echt relevant. Willen jullie even laten weten wat jullie ervan vinden? Hoort dit bij het schriftelijk onderzoek? Zelf ben ik er nog niet 'happy' mee.------

4 opmerkingen:

  1. Goed verhaal en het klopt. Je maait alleen het gras voor mijn voeten weg. Deze info had ik graag mee willen nemen in het vooronderzoek. Ik had er al het één en ander over gelezen. Ook over de stofdeeltjes in het water en over het verschil in kleuren van de zee. Ik moet hier nog een goed lopend verhaal van maken, maar jij hebt al een goede opzet gemaakt. Zullen we morgen op school even kort sluiten hoe verder te gaan?
    Sjoukje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stofdeeltjes en kleuren van de zee...valt dat niet onder beeldend onderzoek? Want dat zijn toch beeldaspecten? Dus dan zou ik dat moeten doen...laat maar weten hoe jullie dit zien!
    Groetjes Sen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gisteravond (dinsdag 13 oktober 2009) hebben wij even met de groep overlegd. Zij hebben toen ook gereageerd op mijn vraag 'Wat is de taak van Sjoukje en welke is voor mij?' Maar dat is dus duidelijk geworden: ik doe gewoon de beeldaspecten (kleur, ruimte e.d.)
    Groetjes Sen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is inderdaad schriftelijk onderzoek naar de achtergronden bij de film. De fragmenten die jullie behandelen, zijn niet onderdeel van de uiteindelijke film, maar leiden daartoe. Je kunt met deze kennis kijken naar de natuurgetrouwheid van de onderwaterwereld bij Nemo. Verkleuring, vervorming en stofdeeltjes. Hoe beïnvloeden die de sfeer en wanneer worden ze dus ingezet in de film? Dat is voor de theorieles.

    BeantwoordenVerwijderen