Welkom

Welkom op ons blog! Dit blog is gecreëerd voor het vak Kunstzinnige Oriëntatie, wat wij volgen aan de Pabo op Hogeschool Leiden. De opdracht is als volgt:
Er zijn (animatie)films die geschikt zijn als cultureel-kunstzinnige activiteit voor kinderen in de middenbouw/bovenbouw. Wij gaan a.d.h.v. de film 'Finding Nemo' twee kunstdisciplines (vakken) aan de orde stellen en daarvoor gaan we een lespakket ontwerpen. Het lespakket zal gaan bestaan uit een drietal onderdelen; een theorieles vooraf, een kijkwijzer ter plaatse en een praktijkdeel nadien, rondom de gekozen cultureel-kunstzinnige activiteit.

Sjoukje is verantwoordelijk voor het schriftelijk vooronderzoek, Senna richt zich op het beeldend onderzoek, Annemieke maakt de theorieles en de kijkwijzer, en de praktijkopdrachten komen van Maaike.
Als alles volgens de planning loopt zal het deel van Sjoukje en Senna op 22 oktober 2009 afgerond zijn. Het deel van Annemieke en Maaike staat gepland voor 5 november 2009. Op 12 november 2009 staat de presentatie voor onze klas op de kalender.

vrijdag 30 oktober 2009

Kijkwijzer

A. Algemene vragen:

1. Waardoor zie je de invloed van de mens op de onderwaterwereld?

2. Wat wil de filmmaker zeggen met deze film? Oftewel: Wat is de moraal van het verhaal.



B. Vragen over in volgorde van het filmverloop:

1. Let op de koralen in het begin van de film.

- Er is een heleboel koraal te zien in de film. Noem 3 vormen en kleuren op die je hebt gezien. Let ook op de textuur.


2. Scene: Marlin en Corally komen net uit het koraal en praten over kinderen.

- Hoe is ervoor gezorgd dat het lijkt alsof er ruimte (diepte is). Denk aan camerastandpunt, kleuren.


3. Scene: Marlin en Corally gaan bij de eitjes in het koraal kijken.

- Wat voor compositie wordt hier gebruikt. Waarop wordt nu de aandacht gericht?


4. Scene: Marlin wordt wakker en is Corally en de eitjes kwijt tot aan het moment dat hij het eitje van Nemo vindt.

- Welke sfeer heerst er in deze scene? Hoe wordt die sfeer gemaakt?
Let op kleur en muziek.



5. Scene: Nemo komt bij school (‘het schoolplein’) aan tot aan het stuk dat Marlin hoort dat hij naar de afgrond zwemt.

a. In deze scene zie je veel verschillende vissoorten. Welke verschillende visvormen zie je? Denk hierbij ook aan evt. details van ogen, mond, vinnen. (Als je de vissoort weet, deze noemen)

b. Hoe beweegt Marlin als hij ontdekt dat Nemo met zijn leraar naar de afgrond gaat?

6. Scene: Nemo is net opgevist, zwemt boven water en Marlin raakt in paniek omdat hij hem niet meer kan vinden.

- Welke sfeer heerst er in deze scene? Hoe wordt die sfeer gemaakt?
Let op manier van filmen, op camerastandpunt, kleur en muziek.


7. Let op de haai Bruce en de vis Dory (het vriendje van Marlin):

a. Noem verschillen tussen het uiterlijk van de haai Bruce en Dory.

b. Wat is het verband tussen hun uiterlijk, manier van bewegen en hun karakter?

c. En wat is het effect van hun manier van praten.



8. Scene: Na de haaienmeeting volgt er een achtervolging in en rond een onderzeeër.

a. Hoe ziet de textuur van de onderzeeër eruit?

b. Hoe heeft de huid van de haaien textuur gekregen?


9. Scene: tandarts kijkt in aquarium.

- Wat voor compositie wordt hier gebruikt. Wat wordt hiermee benadrukt?


10. Scene: Vis in aquarium verteld hoe Nemo kan ontsnappen. Dat wordt met een aantal beelden duidelijk gemaakt.

a. Hoe wordt dat verteld/duidelijk gemaakt? Let op manier van filmen.

b. Hoe is ervoor gezorgd dat het lijkt alsof er ruimte (diepte is). Denk aan camerastandpunt, kleuren.


11. Scene: De tandarts gaat weg. Nemo heeft een steen in het motortje/molentje gelegd, zit in de buis en het steentje schiet los. Nemo doet een poging om via het motortje/molentje te ontsnappen.

- Hoe wordt er angst gecreëerd? Let op muziek en compositie.

12. Let op Crush de schildpad.

- Wat benadrukt het ‘coole’ van de schildpad?

13. Let op de zwaardvissen die in beeld komen.

Waardoor wordt er bij de zwaardvissen benadrukt dat het zwaardvissen zijn?


14. Scene dat Nemo naar school gebracht wordt.

- Wat is het verschil met de eerste keer in de film dat Nemo naar school gebracht wordt?

9 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé Annemieke,
    Hier komt mijn schot.
    Ik vind de kijkwijzer vrij algemeen. Daar bedoel ik mee, dat sommige vragen de hele film beslaan. Bijvoorbeeld: benoem een aantal verschillende camerastandpunten en de reden waarom... Misschien is het beter om één of twee specifieke scènes te benoemen en daar je vraag dan op te richten. Bijvoorbeeld in de aquariumbak, waar Nemo in de filter zit. Hierdoor is de keuze afgebakend en duidelijker voor de kinderen.
    Ook de vraag over de textuur van de vissen, planten,mensen en objecten, dat is zowat de hele film. Noem de vissen (zeg Nemo,Dory, de pelikaan en de schildpad) die de kinderen moeten onderzoeken en noem de planten (anemoon) , mensen(de tandarts, het nichtje) en objecten (de onderzeeër, het riool). Kinderen kunnen dan veel gerichter kijken.
    Sommige vragen kunnen een inleiding nodig hebben, ondanks je theorieles vooraf. Of door de vragen in volgorde van tijd te plaatsen loods je de kinderen door de film heen, met de nadruk op elementen die je wil verwerken in je praktijklessen.
    Een andere onduidelijkheid vond ik de vraag over de verschillende visvormen? Bedoel je dan: dik, dun, rond, lang, bol, groot, klein of meer haai, inktvis, zeester, egelvis etc.
    Probeer ook hier te vragen naar 5 soorten of zoiets. Als je zo je vraag afbakent, kun je in de klas ook makkelijker de vragen behandelen en een discussie uitlokken. Alle kinderen hebben dezelfde scènes/aspecten/objecten moeten analyseren en een eigen visie daar op moeten geven.
    Ik hoop dat ik niet te hard geschoten heb en misschien zijn het losse flodders, ik hoor ook graag de reactie van de anderen.
    Sjoukje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey, Ik heb het stukje van Annemieke even snel doorgenomen. Maar ik kon niet reageren op het blog (computer problemen..) Ik ben het wel eens met de aanmerkingen van Sjoukje. Ik kreeg zelf het idee dat het nog maar een concept was. En dat het meer een idee weergaf van hoe Annemieke het wilde indelen. Het was erg algemeen en ik denk te moeilijk voor kinderen om vragen over een hele film of 'de karakters' te stellen. Specifiekere, doelgerichtere vragen zijn hier denk ik beter. Het tweede stuk heb ik ook snel doorgenomen. Maar ook dit ging weer erg lastig met de computer, dus kan hier nu niet diep op ingaan. Mijn eerste indruk was wel positief! Als je wilt, Annemieke, kan ik de plaatjes er opzetten, deze staan op mijn computer. Zou iemand dit voor mij op het blog willen zetten (ter info voor Guido) want zoals gezegd heeft mijn computer wat kuren. Vraag me niet waarom ik dan wel deze mail kan schrijven, want dat weet ik niet.... :s Groetjes Sen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij vraag 1: wat is een aantal? En ik zou niet zeggen eventueel, maar gewoon wel of niet laten doen.
    Ook bij vraag 2 en 4: noem een aantal. Of vraag: wat is het effect van de ......?....camerastand. Of hoe zorgt dit camerastandpunt voor de sfeer in deze scene? En wat is het effect van het ...... kleurgebruik.
    Vraag 5a: Wat is je doel van deze vraag?
    Bij vraag 11: misschien specifiek naar een aantal (bv.5) vragen. Dit geeft de leerling een richtlijn.
    Groetjes Sen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prima opzet en vooral goede aanvulling in de reacties. Dat scheelt mij weer werk.. ;-) Houd je vragen vooral specifiek gericht op fragmenten, waar het vraagstuk het meest duidelijk zichtbaar is.. en vermijd waarom-vragen, zoals 'Wat voor compositie wordt hier gebruikt en waarom wordt dat gedaan?'..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb vraag 2,3, 9 en 11 gewijzigd en vraag me af of "Geef verschillende manieren aan waarvan gebruik is gemaakt moet veranderen." (zie vraag 6 en nog een vraag). Volgens mij is die ook te breed.
    Graag z.s.m. reageren. Ik slaap er nog even een nachtje over.

    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het ging om vraag 6 en 4. Ik heb 'm toch nu al aangepast d.m.v. de zin "Let op..." i.p.v. de zin "Geef verschillende manieren...".
    Ook heb ik bij vraag 10a toegevoegd "Let op..".

    Ik hoop dat het zo beter is. Is dat het niet dan graag advies hoe ik het wél kan verbeteren.

    Bedankt,

    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind de aanpassingen die je gemaakt hebt goed. Dit maakt het duidelijker voor de leerlingen. De 'let op..' vragen vind ik zo beter, je geeft duidelijk de accenten.

    Ik hoop dat je lekker geslapen hebt!
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goede aanpassingen. Bij vraag 4 zou je misschien nog een vraag kunnen stellen over het moment, waarop Marlin het eitje oppakt. Op dat moment ben je even geen toeschouwer meer, maar kijk je door de ogen van Marlin. Ook dit is sfeer bepalend (vertederend). Dit is tevens één van de weinige momenten, dat je door de ogen van een karakter kijkt.
    Het is maar een idee en een beetje kort dag. Verder ziet het er goed uit. Heb je snel aangepast allemaal.
    Sjoukje

    BeantwoordenVerwijderen