Welkom

Welkom op ons blog! Dit blog is gecreƫerd voor het vak Kunstzinnige Oriƫntatie, wat wij volgen aan de Pabo op Hogeschool Leiden. De opdracht is als volgt:
Er zijn (animatie)films die geschikt zijn als cultureel-kunstzinnige activiteit voor kinderen in de middenbouw/bovenbouw. Wij gaan a.d.h.v. de film 'Finding Nemo' twee kunstdisciplines (vakken) aan de orde stellen en daarvoor gaan we een lespakket ontwerpen. Het lespakket zal gaan bestaan uit een drietal onderdelen; een theorieles vooraf, een kijkwijzer ter plaatse en een praktijkdeel nadien, rondom de gekozen cultureel-kunstzinnige activiteit.

Sjoukje is verantwoordelijk voor het schriftelijk vooronderzoek, Senna richt zich op het beeldend onderzoek, Annemieke maakt de theorieles en de kijkwijzer, en de praktijkopdrachten komen van Maaike.
Als alles volgens de planning loopt zal het deel van Sjoukje en Senna op 22 oktober 2009 afgerond zijn. Het deel van Annemieke en Maaike staat gepland voor 5 november 2009. Op 12 november 2009 staat de presentatie voor onze klas op de kalender.

donderdag 15 oktober 2009

Beeldend Onderzoek Camerastandpunten

Algemene camerastandpunten
De kijker ziet de gebeurtenissen veel van een zijaanzicht. Soms zie je de gebeurtenissen door de ogen van een karakter. Zoals in de scene waarin Dory denkt dat Marlin haar stalkt. (scene 'Meeting Dory')
Als de karakters een gesprek voeren, kijk je vaak over of langs het hoofd van het andere karakter naar de spreker. Dat zie je in het screenshot rechts. Je beleeft het verhaal dus niet vanuit een karakter, maar je staat er als het ware bij/achter.
Ook als Dory en Marlin in Sydney aankomen kijk je mee over hun schouder. Je kijkt dus mee naar het geen waar de aandacht op ligt. Dat zie je op de afbeelding links.
Zo nu en dan kijk je niet langs of over een karakter, maar dan kijk je nog steeds niet vanuit het oogpunt van de ander. Het pratende karakter kijkt namelijk langs je heen.

Opvallende cameraposities
Scene 'Nemo Lost'
In deze scene wordt Nemo meegenomen door de duiker. Hierbij worden drie camera posities afgewisseld: wat Nemo ziet,wat Marlin ziet en een neutrale positie die de gebeurtenissen weergeeft. De gebeurtenissen worden hectisch omdat de camerastandpunten snel wisselen. Zodra Marlin boven water komt om de boot te zoeken, draait de camera snel rond: je kijkt door de ogen van Marlin. Hierdoor wordt de angst en paniek van Marlin benadrukt.
Scene 'Sharks'
In deze scene houden de haaien een soort van AA-meeting. Ze willen graag vegetarische haaien zijn. In deze meeting wordt de figuur die achter de 'lessenaar' staat van een laag standpunt gezien, de luisteraars worden vanaf een hoger standpunt gezien. Hierdoor lijkt de spreker groter.

Beeldkaders
In de film komen ook totaalshots voor. De volgende afbeelding is een groot totaalshot: de kijker krijgt een overzicht te zien. Je ziet de locatie en eventueel de karakters; het is een duidelijk geheel.
Wat je niet ziet is bijvoorbeeld de gemoedstoestand van de karakters, en wat ze aan het doen zijn.
Na dit shot komt de camera langzaam steeds dichter bij de karakters: een totaalshot. De locatie wordt gedetailleerder en het wordt al iets duidelijker wat de karakters doen.
Daarna zoomt de camera in op het karakter:
In de film wordt ook gebruik gemaakt van close-ups. Alleen het hoofd van het karakter komt in beeld. Zo raak je direct betrokken bij het karakter.







Perspectieven
Finding Nemo bevat ook een aantal shots met vogelperspectief. Hierin kijk je op een karakter neer. Zo laten de makers zien dat er een sprake is van een machtsverschil. Van bovenafgezien is de kijker dominant(In de scene 'Nemo's initiation' is dit duidelijk te zien met de vulkaan) In het shot links zie je hoe Nemo opkijkt naar het 'te overwinnen' rad, en in het shot rechts zie je hoe Nigel neerkijkt op Marlin en Dory.







Naast het vogelperspectief zie je ook het kikkerperspectief. Ook dit geeft machtsvershil aan, alleen is de kijker nu juist ondergeschikt.

2 opmerkingen:

  1. Senna,
    Misschien moet je de titel "compositie: camerastandpunten" of alleen "compositie" noemen en dan als subtitel "camerastandpunten noemen?"

    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prima, maar behandel ook close-up en totaalshots of kikvors en vogelvluchtstandpunten..

    BeantwoordenVerwijderen