Welkom

Welkom op ons blog! Dit blog is gecreëerd voor het vak Kunstzinnige Oriëntatie, wat wij volgen aan de Pabo op Hogeschool Leiden. De opdracht is als volgt:
Er zijn (animatie)films die geschikt zijn als cultureel-kunstzinnige activiteit voor kinderen in de middenbouw/bovenbouw. Wij gaan a.d.h.v. de film 'Finding Nemo' twee kunstdisciplines (vakken) aan de orde stellen en daarvoor gaan we een lespakket ontwerpen. Het lespakket zal gaan bestaan uit een drietal onderdelen; een theorieles vooraf, een kijkwijzer ter plaatse en een praktijkdeel nadien, rondom de gekozen cultureel-kunstzinnige activiteit.

Sjoukje is verantwoordelijk voor het schriftelijk vooronderzoek, Senna richt zich op het beeldend onderzoek, Annemieke maakt de theorieles en de kijkwijzer, en de praktijkopdrachten komen van Maaike.
Als alles volgens de planning loopt zal het deel van Sjoukje en Senna op 22 oktober 2009 afgerond zijn. Het deel van Annemieke en Maaike staat gepland voor 5 november 2009. Op 12 november 2009 staat de presentatie voor onze klas op de kalender.

maandag 26 oktober 2009

textuur en ruimte

Senna,

Ik denk dat je nog de beeldaspecten textuur en ruimte zou moeten toevoegen.(Zie info over beeldaspecten in ’t boek “Laat maar zien”, H1 (blz. 14 t/m 31->schema blz. 26!)

Over textuur zou je kunnen vertellen over: structuur zandbodem (natuurgetrouw), structuur huid vissen (bv haai met littekens), roest en algengroei op onderzeeër, weergave huid+ tanden mensen.

Bij ruimte zou je over ’t gebruik van licht en donker kunnen vertellen; over de lichtinval; vissersbootje in de verte (stuk kleiner + kleuren vager?); gebouwen in de verte door ze kleiner en vager van kleur te maken. Verder 't moment van de kwallen in groepsvorm waar Nemo's vader (?) doorheen zwemt. Het moment waarop Nemo meegaat op de rug van de rog (naar school). (Dit is allemaal even snel wat ik me herinner van de film maar heb 'm nu even niet in mijn bezit)

groetjes,
Annemieke

2 opmerkingen:

  1. Ik snap gedeeltelijk wat je bedoeld, en ik zal hier zsm mee aan de slag gaan!
    Maar ik begrijp je niet helemaal mbt textuur, want dat valt in geval van film toch meer onder vorm/kleur?
    En ruimte is toch compositie? Dus dan zou het vissersbootje (welke?) in de verte gewoon vallen onder kleur. En ik denk niet dat ik in een beeldend onderzoek hoef uit te leggen dat diepte o.a. gecreeerd wordt door groot/klein,kleurgebruik etc. toch? Dat is toch te basis voor een onderzoek? Ik snap dat je kinderen dit moet leren, maar dat zou dan in de les toch moeten? Daar hoef ik in mijn onderzoek toch niet zoveel over kwijt? Of moet ik nog een algemeen stukje posten over dit aspect? Laat maar weten wat jullie ervan vinden!
    Maar ik zal in ieder geval wel nog een beeldend onderzoek doen over Compositie, over de drukte in de zee aan begin van de film, en een lege,grote oceaan tijdens de zoektocht.
    Groetjes Sen

    P.s. thnx Annemieke voor je feedback! Kan ik weer wat mee! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zorg dat je je begrippen goed kent! Vorm, Kleur, Compositie, Textuur en Ruimte zijn de 5 categorieën beeldaspecten, waar dus heel veel beeldaspecten onder vallen. Deze categorieën vallen dus niet bij elkaar in een categorie, zoals je hier stelt..
    Textuur, stofuitdrukking zoals bv. de gehavende huid met lidtekens van een haai sluit aan op het wilde karakter van het dier en is dus interessant om te beschouwen. De haaienhuid is bij elk karakter anders van textuur of kleur..

    BeantwoordenVerwijderen