Welkom

Welkom op ons blog! Dit blog is gecreƫerd voor het vak Kunstzinnige Oriƫntatie, wat wij volgen aan de Pabo op Hogeschool Leiden. De opdracht is als volgt:
Er zijn (animatie)films die geschikt zijn als cultureel-kunstzinnige activiteit voor kinderen in de middenbouw/bovenbouw. Wij gaan a.d.h.v. de film 'Finding Nemo' twee kunstdisciplines (vakken) aan de orde stellen en daarvoor gaan we een lespakket ontwerpen. Het lespakket zal gaan bestaan uit een drietal onderdelen; een theorieles vooraf, een kijkwijzer ter plaatse en een praktijkdeel nadien, rondom de gekozen cultureel-kunstzinnige activiteit.

Sjoukje is verantwoordelijk voor het schriftelijk vooronderzoek, Senna richt zich op het beeldend onderzoek, Annemieke maakt de theorieles en de kijkwijzer, en de praktijkopdrachten komen van Maaike.
Als alles volgens de planning loopt zal het deel van Sjoukje en Senna op 22 oktober 2009 afgerond zijn. Het deel van Annemieke en Maaike staat gepland voor 5 november 2009. Op 12 november 2009 staat de presentatie voor onze klas op de kalender.

woensdag 14 oktober 2009

Onderzoek

Voor het ontwerpen van de film wordt er door Pixar gewerkt met een zogenaamde 'blue sky approach'. Dit houdt in dat de ontwerpers helemaal zelf invulling mogen geven aan het geschetste verhaal. Dit doen ze om zo de fantasie van de ontwerpers te stimuleren.
Een voorbeeld zie je rechts. Dit ontwerp heet 'Toothy grin' en is een concept gemaakt door Ricky Nierva. Eronder zie je hoe het uiteindelijk in de film terecht is gekomen.

---Ook hier geldt weer, hoort dit uberhaupt bij een onderzoek? Het is grappig om te zien hoe het idee was, maar of het functionele informatie is... Kinderen kunnen wel inzien wat het verschil is tussen een eerste ontwerp en het eindresultaat. Dit komt bij het maken van een creatief werk vaak voor. Reacties graag!---

3 opmerkingen:

  1. Wat hier boeiend aan is, is de keuze voor het uiteindelijke beeld. In welke opzichten is die zoveel sterker dan de eerste schets? Let op afhangende slappe vorm van de haai in de schets en de nadruk op opgetrokken vormen bij eindresultaat. Daarnaast de plaatsing van de kleine visjes in het beeld, onderaan veel sterker omdat ze zich laag en dus nietig in he beeld bevinden. Let verder op de menselijke dramatisering in de vorm van de frons..! Al met al leert dit vooronderzoek je heel veel over keuzes die ontwerpers maken om de karakters en het beeld kracht bij te zetten. Theorieles dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En niet te vergeten het kleurgebruik.. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Senna,

    Misschien zou je het deel over dat de vissen nietig lijken doordat ze laag in beeld zitten (zie reactie Guido) onder "compositie: camerastandpunten" kunnen plaatsen samen met de 2 plaatjes. Ook kun je een deel onder "beeldend onderzoek Kleur" zetten: kleur rood met achtergrond blauw laat de kleuren rood en geel er extra uitspringen waardoor de aandacht naar Nemo plus vriendje gaan. Ook wordt er bij de haai ronding ingebracht door gebruik verschillende kleuren blauw.

    groetjes,

    Annemieke

    groetjes,

    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen